Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията г-н Ивайло Московски участва в церемонията по спускане на вода на специализирания катер „БУЛРИС”.

19 Март 2015

ОП

Новопостроеният кораб бе официално именуван с водосвет и в присъствието на народни представители, ръководители на местни и регионални институции и много гости . Кръстница на кораба стана известната журналистка от Видин Соня Мачорска.

DSC04965Корабът е снабден със специализирано оборудване за мониторинг на речното дъно и ще извършва обследвания в българския участък на река Дунав. Плавателният съд е закупен в рамките на проект „Създаване на речна информационна система в българската част на река Дунав – БУЛРИС”, финансиран от Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. Бенефициент по проекта е Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”.

Традиционно информация за построяване на батиметрични карти, които изобразяват състоянието на речното дъно, се получава по профили на дънния релеф, заснети от чрез конвенционални еднолъчеви ехолоти. Колкото и гъста да е профилната мрежа, при този подход извън обсега на наблюдение остават неизследвани зони.

DSC04927Новата система използва цифрови техники и технологии за картиране на дъното, които осигуряват пълно покритие на изследвания район. Многолъчевият ехолот, с който е снабден катера /multibeam echo-sounders/ дава информация освен за дълбочините, но и за типа на дънните седименти и тяхната динамика, за различни обекти на дъното и редица други явления. С тези си качества ехолотите от този клас днес имат първостепенно значение като източник на данни в съвременните изследвания на морското и речно дъно. Информацията, получавана от обследването на речното дъно е от важно значение както за безопасността на навигацията по река Дунав, така и за планиране на хидротехническото строителство, поддържането на приста­нищните акватории, за извършване на геоморфоложки и геоложки изследвания, за откриването на потънали обекти, включително и за локализиране на дънни обитатели за нуждите на морската биология и рибна индустрия.

Системата за мониторинг включва и наземен, стационарен център за съхранение и архивиране на получените данни и за тяхната обработка.

Моторният катер „БУЛРИС“ е построен в корабостроителница в Гърция, регистриран е съгласно българското законодателство в ИА „Морска администрация“ под български флаг.

 

Плавателният съд е снабден с необходимото навигационно оборудване за изпълнение на плавания по река Дунав /DGPS/, AIS /автоматична информационна система/, комплексен интерфейс интегриран с радара, УКВ радиостанция с вграден ATIS декодер – стационарна, с честотен обхват, съответстващ на Регионалното споразумение относно радиотелефонната служба по вътрешните водни пътища.

Капитан на кораба: Павел Стоянов Косов

На 17 март 1935 г. парният влекач „Искър” извършва първият рейс между Видин и Русе, а в обратната посока плаването извършва кораба „Вит”. Историците смятат, че с това се поставя началото на българското държавно корабоплаване по река Дунав. През 1924 г. българската държава закупува от Италия три парни влекача: „Вит”, „Искър” и „Осъм”, които в последствие са преоборудвани в пътнически кораби с по 100 места всеки. Само за една година корабите „Искър” и „Вит” превозват между българските дунавски пристанища 46 000 пътници и 4 814 тона товари, като реализират брутен приход от 4 320 887 лева. Това дава основание в експлоатация да бъде въведен и преустроеният влекач „Осъм” и три самоходни шлепа за превоз на стоки: „Велико Търново”, „Лом” и „Марица”.